Wczytuję dane...

Tala

Choć urokliwa stylistyka produktów Tala przywołuje na myśl lata 50. i 60. XX wieku, korzenie firmy sięgają końca wieku XIX. Frederick Taylor i Thomas Law, których pierwsze litery nazwisk złożyły się na nazwę marki, nawiązali współpracę w roku 1899. Karierę zaczęli w Birmingham.

Taylor i Law zajęli się produkcją artykułów kuchennych przeznaczonych na pączkujący w epoce wiktoriańskiej rynek utensyliów kuchennych. Na przełomie XIX i XX wieku coraz więcej ludzi uczyło się samodzielnie gotować, więc ich pomysł błyskawicznie odniósł sukces.

 

W późnych latach 40. XX w. Tala przedstawiła klientom mistrzynię wypieków - Anne Anson. Wraz z zestawami do lukrowania i innymi produktami firma oferowała broszurki z jej przepisami i poradami, dostarczając bogatą wiedzę amatorom i ekspertom, i ugruntowując swoją pozycję na rynku. Książka „How To Decorate A Cake” i inne wydawane regularnie do połowy lat 60. pozycje od razu stały się literaturą obowiązkową. Do dziś można je kupić w antykwariatach. Moda na wyszukane techniki lukrowania, trwająca do lat 60., to okres świetności firmy, która produkowała wtedy 48 różnych rodzajów tylek do dekoracji wypieków. Z czasem asortyment zmalał do "zaledwie" 20.

  

W latach 50. wprowadzono charakterystyczną, firmową stylistykę produktów Tala, przyjazną użytkownikowi i odpowiednią do zaprezentowania w kuchni. Miarki czy sitka Tala nie zmieniły się szczególnie od tego czasu.

 

Na początku lat 70. Frank Law sprzedał markę Tala francuskiej spółce. Nastały chude lata, a sytuację pogarszały pojawiające się na rynku podróbki i rosnąca konkurencja importerów. W roku 2000 Tala została wykupiona przez brytyjskich przedsiębiorców, Nicka Squire’a i Dennisa Embletona, którzy dostrzegli potencjał wysokiej klasy rodzimych przyborów kuchennych. Brytyjczycy postanowili odtworzyć możliwie jak największą liczbę produktów Tala, wznowić ich produkcję i opracować nowe artykuły, niezmiennie kładąc przy tym nacisk na trwałość i tradycyjne metody produkcji.

 

Obecnie większość produktów Tala wyrabia się ręcznie, często przy użyciu maszyn, które służyły do tego przez dziesięciolecia – na przykład wyprodukowanie miarki kuchennej wiąże się z ponad dwudziestoma różnymi procesami obróbki ręcznej, w których używa się tych samych maszyn, co w latach dwudziestych. Produkty trafiają następnie do opakowań w charakterystyczną, staromodną kratkę. Końcówka do lukrowania wyprodukowana w latach 20. pasuje do dekoratora wyprodukowanego w roku 2013 - miłośnicy marki Tala mogą więc powiedzieć, że używają tych samych przyborów, co niegdyś ich matki i babcie.